Cursussen
Cursus Geomilieu weg- en railverkeer
Datum/tijd: in overleg, | |
Locatie: Casuariestraat 5 | |
Basiskennis: Geomilieu basis | |
Prijs: € 654 excl. BTW |
Docent: Mark Bakermans | |
![]() | |
Direct inschrijven |
Wegverkeerslawaai
In Nederland is geluidhinder van wegverkeer de onbetwiste nummer 1. Om die hinder in kaart te brengen, kunnen er geluidsmetingen worden uitgevoerd, maar meestal wordt de geluidhinder berekend met een model. In Nederland is het wettelijk voorgeschreven om bij nieuwe situaties of reconstructies geluidsbelastingen te toetsen aan de normen uit de Wet geluidhinder. Ook met de Omgevingswet blijft het berekenen van geluid zeer belangrijk. In de cursus wordt aandacht besteed aan de do’s en don’ts bij het modelleren van wegverkeerslawaai.
Railverkeerslawaai
Uit onderzoeken blijkt dat geluid van railverkeer als minder hinderlijk wordt ervaren dan dat van wegverkeer, maar de maximale geluidsniveaus van een treinpassage kunnen wèl voor veel klachten zorgen. De geluidsbelasting ten gevolge van de verschillende treintypen in Nederland worden over het algemeen berekend met een model. In Nederland is het wettelijk voorgeschreven om bij nieuwe situaties of wijziging van spoorwegen de geluidsbelastingen te toetsen aan de normen uit de Wet geluidhinder. Ook met de Omgevingswet blijft het berekenen van geluid zeer belangrijk. De treinaantallen en overige gegevens die als input dienen voor zo’n model worden door ProRail in het geluidregister getoond. In de cursus wordt aandacht besteed aan de do’s en don’ts bij het modelleren van railverkeerslawaai en het importeren van de gegevens van ProRail. Oefenen met het modelleren van zowel weg- als railverkeer zit door heel de cursusdag verweven, zodat hiermee ervaring wordt opgedaan.
Railverkeerslawaai
Uit onderzoeken blijkt dat geluid van railverkeer als minder hinderlijk wordt ervaren dan dat van wegverkeer, maar de maximale geluidsniveaus van een treinpassage kunnen wèl voor veel klachten zorgen. De geluidsbelasting ten gevolge van de verschillende treintypen in Nederland worden over het algemeen berekend met een model. In Nederland is het wettelijk voorgeschreven om bij nieuwe situaties of wijziging van spoorwegen de geluidsbelastingen te toetsen aan de normen uit de Wet geluidhinder. Ook met de Omgevingswet blijft het berekenen van geluid zeer belangrijk. De treinaantallen en overige gegevens die als input dienen voor zo’n model worden door ProRail in het geluidregister getoond. In de cursus wordt aandacht besteed aan de do’s en don’ts bij het modelleren van railverkeerslawaai en het importeren van de gegevens van ProRail. Oefenen met het modelleren van zowel weg- als railverkeer zit door heel de cursusdag verweven, zodat hiermee ervaring wordt opgedaan.
Voor wie is deze cursus?
De cursus is bedoeld voor iedereen die in zijn dagelijks werk te maken krijgt met de geluidsmodellering van weg- en/of railverkeer en het uitvoeren en controleren van akoestische onderzoeken, zoals ambtenaren van gemeenten, provincie en rijksoverheid en adviesbureaus.
Cursusonderdelen
- Algemene achtergronden
- Wet geluidhinder
- Reken- en Meetvoorschrift
- Modelleringsvoorschriften
- Importeren geluidregister
- Special items: viaducten / tunnels / fly-over / rotondes
- Treintypen / lightrail / metro
- Tips en trucs
- Controle van externe akoestische onderzoeken
- Diverse oefensessies in het modelleren
Inschrijfformulier cursus Geomilieu
U kunt zich aanmelden via onderstaand inschrijfformulier. Na uw aanmelding nemen wij contact met u op om een cursusdatum met u af te stemmen. Heeft u vragen? Neem dan contact op met Mirjam Duynisveld of Selma Krullaars van ons bureau te Den Haag, tel. nr. 088 3467 910 of 911, e-mailadres software@dgmr.nl.
De kosten bedragen € 654,- excl. 21% BTW per persoon per onderdeel. De kosten voor cursusmateriaal en lunch zijn inbegrepen. Annuleren kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van de cursus. Bij latere annulering wordt 75% van de cursuskosten in rekening gebracht.